Иако их сматрамо припадницима дигиталне генерације, не треба да се заваравамо да наши ученици умеју квалитетно да користе интерент и садржаје на њему. Они су пасионирани корисници друштвених мрежа, верзирани играчи сложених видео игрица, умеју да постављају клипове на Јутјуб и веома брзо проналазе информације које их занимају. Међутим, одговори на следећа питања доводе у питање њихову дигиталну писменост.
- У које сврхе користе друштвене мреже, воде ли рачуна о сигурности, умеју ли да заштите своју приватност, како се односе према дигиталном идентитету и да ли су га уопште свесни?
- Која је конотација појединих игрица, које вештине оне развијају и могу ли се те вештине користити и у реалном животу?
- Какве садржаје постављају на Јутјуб и друге видео канале, како су ти садржаји обликовани, која је њихова порука, да ли угрожавају нечија ауторска и друга права?
- Колико су информације које пронађу истините, колико су добронамерне, колико квалитетне? Како проверити информације са интернета? Како разлучити битно од небитног?
- И можда најважније од свих: служи ли интернет и остали дигитални медији само за забаву и може ли се помоћу њега и учити? И зашто је потребно и учити помоћу интернета?
Под дигиталном писменошћу се не подразумева само вештина коришћења рачунара (технолошка писменост), већ и начин на који приступамо информацијама на интернету и користимо их (информациона писменост), као и способност за анализу медија и умеће креирања медијских продуката (медијска писменост).
Наставник има велику улогу у дигиталном описмењавању својих ученика. Он их може освестити да интернет није само место на коме се “виси” и забавља, већ простор који могу искористити за испољавање својих креативних потенцијала. Може их подучити и усмерити како да се изразе на њему.
Недавно сам на Твитеру прочитала следећу објаву: Don’t just use technology to do old things in new ways—use technology to do new things! (Марк Пренски).
Ова реченица може да нам послужи како путоказ како да користимо интернет и технологију за добробит својих ученика који, ово морамо стално имати у виду, живе и раде у свету који се константно мења.
Један од начина дигиталног описмењавања ученика уз неговање језичке писмености, може бити и кроз израду школског блога. Како то изгледа и шта ме је мотивисало на овај подухват, можете погледати у видео запису испод.
[…] Дигитална (не)писменост дигиталне генерације. […]
[…] Дигитална (не)писменост дигиталне генерације. […]
[…] Колико је дигитална генерација дигитално писмена запитала се и колегиница Југослава на свом блогу […]
[…] Колико је дигитална генерација дигитално писмена запитала се и колегиница Југослава на свом блогу […]
[…] са Катарином Милановић која нам је на питање о дигиталној неписмености ученика који одрастају уз технологију одговорила: С обзиром на […]