Дигитална (не)писменост дигиталне генерације

Иако их сматрамо припадницима дигиталне генерације, не треба да се заваравамо да наши ученици умеју квалитетно да користе интерент и садржаје на њему.  Они су пасионирани корисници друштвених мрежа, верзирани играчи сложених  видео игрица, умеју да постављају клипове на Јутјуб и веома брзо проналазе  информације које их занимају.  Међутим, одговори на следећа питања доводе у питање њихову дигиталну писменост.

  • У које сврхе користе друштвене мреже, воде ли рачуна о сигурности, умеју ли да заштите своју приватност, како се односе према  дигиталном идентитету и да ли су га уопште свесни?
  • Која је конотација појединих игрица, које вештине оне развијају и могу ли се те вештине користити и у реалном животу?
  • Какве садржаје постављају на Јутјуб и друге видео канале,  како су ти садржаји обликовани, која је њихова порука, да ли угрожавају нечија ауторска и друга права?
  • Колико су информације које пронађу истините, колико су добронамерне, колико квалитетне? Како проверити информације са интернета? Како разлучити битно од небитног?
  • И можда најважније од свих: служи ли интернет и остали дигитални медији само за забаву и може ли се помоћу њега и учити? И зашто је потребно и учити помоћу интернета?

Под дигиталном писменошћу се не подразумева само вештина коришћења рачунара (технолошка писменост), већ и начин на који приступамо информацијама на интернету и користимо их (информациона писменост), као и  способност за анализу медија и умеће креирања медијских продуката (медијска писменост).

Чему служи блог – предавање за ученике

Наставник има велику улогу у дигиталном описмењавању својих ученика. Он их може освестити да интернет није само место на коме се “виси” и забавља, већ простор који могу искористити за испољавање својих креативних потенцијала. Може их подучити и усмерити  како да се изразе на њему.

Недавно сам на Твитеру прочитала следећу објаву: Don’t just use technology to do old things in new ways—use technology to do new things! (Марк Пренски).

Ова реченица може да нам послужи како путоказ како да користимо интернет и технологију за добробит својих ученика који, ово морамо стално имати у виду, живе и раде у свету који се константно мења.

Један од начина дигиталног описмењавања ученика уз неговање језичке писмености, може бити и кроз израду школског блога. Како то изгледа и шта ме је мотивисало на овај подухват, можете погледати у видео запису испод.

Пројекат израде школског блога “Изрази се дигитално”

5 comments

Оставите одговор на Дигитална (не)писменост дигиталне генерације | Informatička sekcija Одустани од одговора