Учење на отвореном

Некада је прва асоцијација на учење била просторија  са неколико паралелних редова ђачких клупа, наставничком катедром и таблом иза ње. Данас оваква слика најчешће сугерише супротно: пасивност, одсуство мотивације, досађивање. Генерације ученика рођене у овом веку, навикле су на разнолико, динамично окружење и не трпе пасивност.

Захваљујући технологији, данас учење можемо сместити  било где и створити такво образовно окружење у коме ће се ученици осећати мотивисано, а сам процес учења им неће бити напоран ни досадан. При том треба имати у виду да образовно окружење не чини само физички простор, већ и културни контекст, педагошки приступ и методе које користимо у својој настави.

Један од могућих оплемењивача образовног окружења, је и учење на отвореном (Outdoor Learning) које неки чак сматрају новом образовном револуцијом.

Као добробити учења на отвореном наводе се:

  • боље здравље и ублажавање стреса
  • појачана мотивација за учење
  • подизање еколошке свести ученика
  • умрежавање, развој тимских вештина и заједништва
  • могућност за истраживање и експериментисање
  • учење путем откривања, искуствено учење

Учење на отвореном

Како изгледа учење на отвореном у пракси, искусила сам на недавно одржаном мултилатерарном семинару eTwinning and Outdoor Learning.  Семинар је за мене, е-Твининг-апсолутног почетника, био неочекивана награда (свој први, још незавршени  пројекат, описала сам на школском блогу). Још већа драж је у томе што сам добила прилику да учим  и размењујем идеје са око 90  наставника из двадесет и једне европске земље,  у амбијенту несвакидашње привлачном и атрактивном.

Хотелски комплекс Соларис, надомак Шибеника и вртови окупани сунцем

Циљеви семинара су били: представљање примера добре праксе интеграције е-Твинига у наставу, савладавање е-Твининг алата, оспособљавање за планирање, регистрацију и успешно вођење е-Твининг пројеката, а крајњи продукт: међународни пројекат на тему учења на отвореном.

Како смо постали ловци на благо

Ловци на благо

Једна од активности на отвореном била је Лов на благо. Подељени у тимове са називима острва Јадранског мора, следили смо мапу на којој су била лоцирана места са скривеним благом. За нас су то били изазови и задаци које смо одгонетали помоћу апликације QR Code Reader, инсталиране на мобилним телефонима. Прво је било потребно да пронађемо место обележено на мапи и сакривену поруку (код) која се ишчитава помоћу паметних телефона, а затим да урадимо и документујемо задатак који она садржи (нпр. да се окушамо у боћању – традиционалном спорту овог краја, да се усликамо испред дрвета маслине, да направимо лого тима помоћу својих тела).

Доказе о извршеном задатку слали смо капетану тима који је био одговоран за координацију чланова и постављање одговора на одређено место на еТвининг платформи. За разлику од нас који смо све време били у покрету, расути по плажама и боровим шумарцима, он је седео у хотелском лобију. Додатни подстицај, нама да будемо сналажљивији и бржи, капетану да нађе место у хотелу где је интернет најбржи, био је такмичарски карактер активности – најуспешнији тим освајао је награду.

Циљеви ове учење на отвореном активности биле су:

  • развијање тимских вештина – подела задужења и одговорности унутар тима)
  • сналажење у простору  – Следити мапу није једноставно како се чини на први поглед. Иако сам у тиму имала наставника географије, од веће помоћи  било је моје познавања језика домородаца :).
  • ефектна размена информација
  • упознавање еко-система, традиције и обичаја овог дела Далмације

Истраживачка екскурзија

Организатори семинара потрудили су се да нам што верније дочарају благодети учења на отвореном, а при том да нам представе неке од највећих лепота своје земље. Није случајно наша следећа активност на отвореном била смештена у  национални парк Крка, познат по великом броју водопада и језера.

Истраживање и уживање у природним лепотама

На слаповима Крке, наш задатак је био да у малим тимовима прикупимо информације које би се касније могле користити за документовање излета, односно екскурзија. Била је то нека врста истраживачке екскурзије, екскурзије са смислом.

За документовање смо користили ThingLink и MAPinr (апликација за геореференцирање путање са могућношћу додавања слике и текста,  доступна само за андроид уређаје).

Како је један тим урадио овај задатак можете погледати овде.

Мобилно учење на отвореном

Занимљиво је да су све активности које смо имали на отвореном подразумевале употребу паметних мобилних телефона.

Мобилни телефони у класичној учионици, осим у ретким случајевима када их користимо у функцији учења (нпр. за проналажење информација, онлајн квизове и слично) представљају сметњу и чест су узрок неспоразума између наставника и ученика.

Један од начина да избегнемо ситуације у којој ради мира на часу ученицима забрањујемо или одузимамо паметне справице, пре свега је едукација ученика како да их користе на позитиван и одговоран начин.

Smart use of smart devices, или на нашки, Паметна употреба паметних уређаја, назив је сарадничког еТвининг пројекта који је у оквиру овог семинара осмислио и покрено мој тим, састављен од наставника из пет различитих земаља: Португала, Белгије, Албаније, Естонија и Србије. Спојила су нас слична интересовања, али и узраст ученика којима предајемо.

Иако је могуће направити успешан пројекат са партнером са којим комуницирате само онлајн, много је већа драж радити и планирати уживо – лицем у лице.  Због тога сам са радошћу једном члану тима на растанку, уместо: Видимо се онлајн, рекла: Видимо се за две недеље.  На отвореном, наравно. 🙂

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s