Може ли наставник бити Супермен

"Не заборавите: добар наставник је Супермен – и када се налази на ливади и када у руци има само половину сломљене креде, јер ученици желе да деле  нашу страст и љубав према предмету."
Марина Панић

На зимском семинару за наставнике српског језика и књижевности, Марина Панић је презентовала примере добре праксе употребе ИКТ алата у настави. До прошле године, када је  први пут на Филолошком факултету одржала радионицу о једној онлајн платформи за учење, чинило се да је овај, за србисте највећи и најважнији скуп, херметички затворен за све новине које  доноси дигитално доба. Марина је успела да одшкрине врата за све нас.

Истог дана, на конференцији Нове технологије у образовању, навела нас је да се запитамо да ли је технологија данас онај једини моћни алат који ће ће од нас, у сваком тренутку, моћи да направи супермена.

32721154701_be73780a49_o
Даје ли нам технологија моћ у учиници – Марина у препуној сали Спејс

Како упропастити свој час ИКТ алатима

Занимало ме је шта ју је мотивисало да на једном традиционалистичком скупу, какав је наш Зимски семинар, говори афирмативно о употреби технологије у настави, а на другом, који је мека нових технологија, износи њене слабости.

Марина: Мислим да је то исто. На Филолошком факултету инсистирам на тој теми, јер је то установа која је, истичући важност методичких знања – без којих је настава немогућа, застала на  традиционалном учењу и не води рачуна о томе да се метода у XXI веку мора променити. Са друге стране, некритичка употреба ИКТ на часовима је оно што ће наше ђаке само одвојити од технолгије. Ако кориситмо ИКТ у учиници без  добре методичке подлоге, ако не упутимо ученике на права места да донесу права сазнања, наш час је пропао. Ми у Србији данас имамо много квалитетних ресурса и готових лекција које се могу користити у настави. Али питање је на који начин их користимо, колико их прилагођавамо потребама својих ученика, колико (свесно или несвесно) плагирамо.

Да ли онда  смисао твог излагања у проналажењу доброг споја између методике и технологије?

Марина: Управо то. Гледајући различите наставне материјале које моје колеге пласирају на интеренту, забрињава ме што велики број њих нектритички приступа свему томе. Губе се у тој шуми занимљивости, заборављајући основни циљ часа. Некада нека лекција мора да се испредаје кроз оловку и папир. ИКТ алати треба да нам помажу у учењу, да нам поједноставе учење, а не да  буду сами себи сврха. Оно без чега не можемо да употребљавамо ИКТ су наша методичка знања.

Доналд Кларк је на конференцији говорио улози вештачке интелигенције у будућности учења. Шта мислиш о могућности да нас она замени?

screenshot-2017-02-14-13-36-36
Ништа не може заменити Супермена

Марина: Мислим да је то немогуће. Пре свега због тога што је сваки ученик прича за себе. Сваки ученик има потпуно различит систем  учења. Ђаци уче само од оних од којих воле да уче.  Добар наставник има у себи сензор који ће му омогућити да сваком ученику приступи на различит начин. То машине немају.

Значи ли то да за доброг наставника нема зиме?

Марина: Да. Али добар наставник је онај који учи заједно са својим ђацима, онај који учи на својим и њиховим грешкама. Много више сам научила пратећи шта моји ученици нису добро савладали (о томе како да будем добар наставник) него на различитим семинарима или из литературе.

Послушајте и погледајте Маринино веома инспиративно предавање у главној конференцијској сали. Мислим да ће вам бити јасно зашто се није могла наћи ни једна слободна столица, а отимали смо се и за место за стајање.

 

Advertisements

5 comments

  1. Причамо о увођењу робота у наставу; о употреби мобилних телефона, наочара за виртуелну или проширену реалност; о електронским уџбеницима; док се 80% школа у Србији мучи да преживи, јер број ученика драстично опада из године у годину као последица врло лоших (да не кажем непостојећих) друштвених, материјалних и политичких услова. У школама у Београду и Новом Саду лако је говорити о свему томе, уводити двојезичну наставу, јер је животни стандард неупоредиво виши него у остатку земље, али, докле год слепо будемо преписивали европејске законе без стварне анализе и прихватања сазнања у каквом нам је распаднутом стању не само школа већ друштво уопште, окупљања попут тих Нових технологија у образовању остаће у домену научне фантастике – бар у Србији у наредних 100 година (ако дотад будемо постојали). Странцима је лако да причају о томе шта тамо негде функционише добро јер долазе из средине у којој се посао наставника и даље посматра с дозом поштовања, што је пракса која је у Србији давно ишчезла, и то оправдано: 90% наставног кадра у последње две деценије у Србији чине нестручни људи који су на места у школи дошли захваљујући познанствима и везама разних врста. Од тих 90%, можда десетина заиста зна, воли и жели да предаје, али остатак апсолутно не заслужује да буде у контакту с децом. Докле год будемо живели у нереалности и док не схватимо то да само један погрешан потез, иако му се последица не види одмах, нити наредних 5 или 10 година, може и најчешће има изузетно далекосежне последице, странцима који нам преносе своја добра искуства из праксе можемо се само дивити, али ништа од њих не научити, јер, за разлику од нас, они имају подршку државе, закона и система. Ми живимо у банана држави, и биће нам све горе, а сами смо за то криви.

  2. Све што си рекла стоји, нажалост. Међутим, знам људе који, попут Марине, не могу због тога да стану и препусте се.
    Желим да учим и понешто од тога да применим у својој (оскудној и неопремљеној) учиници. Понешто ми и успева.
    Ови други, ти који су дошли на знамо сви добро који начин, јесу већина, и јесте да је држави образовање последња рупа на свирали, и јесте да је веома тешко. И јесте да пропадамо. Али не дамо се. 🙂

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s