gallery Српски онлајн

Традиционална учионица

Годинама се трудим да за своје ученике створим подстицајно окружење за учење. Дуго је то била учионица коју делим са колегом историчарем  и коју смо заједнички уз доста муке опремили. По потреби је ова учионица била и позорница, оаза креативности и радионица из које су излазили најразличитији пројекти.

IMG_0063Lepota će spasiti svet

Временом ми је ово, традиционано окружење за учење, постајало помало скучено. Прво, ограничено је трајањем  школског часа. Учење се дешава у прописано време на тачно одређеном месту.  Ученици су упућени на наставника који предаје лекцију, осмишљава активности, упућујући их на оно што треба да ураде, а затим  надгледа њихов напредак. Ђаци  који брже напредују се досађују, они који заостају траже више времена, а наставник тешко успева  да обезбеди квалитетну повратну информацију и задовољи образовне потребе свих ученика у одељењу. Да се учење не претвори у неми крик

Осeтила сам потребу да проширим своју учионицу и уклоним зидове, физичке и оне невидљиве, који моје ученике деле од учења – онаквог какво би требало да буде: занимљивог, изазовног и узбудљивог.

Вештина учења, често запостављена, изузетно је важна јер раздваја оне ученике  који су припремљени за све сложеније услове живота и рада у XXI веку, од оних који то нису.  

Дигитална учионица

Мудл користим одавно, углавном за потребе семинара које држим за наставнике, а у последњих неколико година почела сам, прилично опрезно, да навикавам и своје ученике на њега. Негде у септембру, када је почела нова школска година, а ја добила нову генерацију, појавио се Мудл у облаку (MoodleClaud) који ми је омогућио да користим (без оптерећивања хостингом и потпуно бесплатно) најновију верзију Мудла. Одлучила сам да на њему  дизајнирам своју онлајн учионицу и наставу која ће :

омогућити индивидуализацију наставе која је тешко изводљива у класичној учиници; уважавати различита интересовања ученика; подстицати креативност и стваралаштво ученика; омогућити индивидуални, групни и тимски рад на практичним задацима; поспешити развој комуникацијских вештина, језичке и дигиталне писмености ученика; мотивисати ученике на предузму већу одговорност за сопствено учење и развијати код њих способност саморегулисаног учења; обезбедити благовремену и квалитетну повратну информацију ученицима за њихов рад и омогућити подстицајно формативно оцењивање.

Главна страница курса

Српски онлајн

За опремање дигиталне учионице нису потребна материјална улагања, али је  неопходно посветити пажњу (и време) организацији садржаја и активности  како она не би била пука копија наставе уживо, већ њена допуна, надоградња. Потребно је такође унапред припремити и ученике и обезбедити им  продршку, јер ће се већина њих наћи у једном сасвим новом и непознатом и  окружењу.

Припрема и упутство за ученике 

Мудл је платформа намењена учењу која је израђена на поштовању педагошких принципа. Поседује разноврсне алатке (модуле) који се могу користити на различите начине, и од нас самих зависи како ћемо организовати учење на њему.

У наставку су само неке од идеја оплемењивање дигиталне учионице коришћењем Мудла у облаку.

Избор

Истраживачки здациОвај модул нам може користити за избор истраживачких задатака, групе или активности у којима ученици желе да учествују. На тај начин ћемо испоштовати њихова интересовања и афинитете.

Форум  је одличан за проширење и продубљивање дискусије коју смо започели на часу или за дискусију која траје дужи временски период, на пример у оквиру неког пројекта, или током читања лектире. Ово је начин и да се чује реч срамежљивијих ученика који на часу не успевају да дођу до изражаја. Форум је такође  место за вршњачко учење и појачану интеракцију ученика са наставником.   За наставнике српског језика и књижевности, он је одличан алат за неговање језичке културе, посебно писменог изражавања.

Осим форума, за неговање језичке културе, али и подстицање креативног мишљења, можемо користити и блог који је уграђен у све новије верзије Мудла.  Можемо задати ученицима да напишу домаћи задатак у форми блога, који ће бити видљив не само наставнику, него и осталим ученицима у одељењу и отворен за коментаре и сугестије. Блог може бити и у функцији дигиталног портфолија у коме ученици износе критичке осврте и рефлексије о одређеним садржајима. 

Речник појмова са којима се ученици сусрећу у наставном садржају  може креирати наставник, али и ученици. Рад на заједничком продукту који се може користити као подсетник или приручник, итекако је мотивишући за ученике.  Уз опис појмова могуће је унети и слику и коментар.  Појмовник

Мудл нам дозвољава и постављање и креирање сопствених садржаја/лекција. То могу бити већ израђене презентације или текстуални документи, видео лекције које смо објавили на Јутјубу или неком другом образовном каналу, али и интерактивне лекције израђене у истоименом модулу (Лекција) које од ученика захтевају да уложе одређени интелектуални напор. Креирање лекције у Мудлу је релативно захтевно, али и инспиративно, посебно ако имамо у виду конкретне ученике и њихове потребе.

Беџеви нам омогућују да додатно мотивишемо и подстакнемо ученике активности. Ако поставимо да је на пример, обавеза сваког ученика да унесе два појма у Речник, уношење више од задатог броја може бити награђено одговарајућим беџом. Мудл нам омогућава  да увеземо беџеве које смо сами креирали и да поставимо критеријуме за њихове додељивање.Screenshot 2016-01-27 18.55.43

Имам утисак да Мудл има одговор на сваку педагошку ситуацију. Или скоро сваку. Ако смо почетници, довољно је да користимо неке од његових основних модула, док сасвим не уђемо у његову филозофију. Ако смо амбициознији (и вештији) можемо га интегрисати са платформама попут Махаре (Mahoodle) или Секунд Лајфа (Sloodle).

Мудл заиста може појачати наш образовни апетит,  а, надам се, и закржљали апетит наших ученика. Но, све време треба да имамо у виду да га користимо као проширење, допуну активности у оној нашој реалновременској учионици коју никако не смемо запустити.

2 comments

  1. Reblogged this on Блог o настави and commented:
    Прошло је доста времена како на овом блогу нисам ништа ново бјавила. Није у питању креативна блокада или недостатак инспирације, једноставно неки други ограничавајући фактори су били доминантнији. Док не завршим неке своје текстове, драго ми је да могу да вам понуди најновији чланак наше колегинице који је заиста инспиративан и заслужује сву пажњу. Уживајте у читању.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s