Упознајте Киндл

Прошлог викенда сам коначно успела да набавим књигу за којом сам трагала безмало годину дана. Прво сам чекала да је преведу на српски, затим да је објаве, а пошто  у Бачкој Паланци има свега пар књижара у које, узгре дбуди речено, нова издања стижу са великим закашњењем,  потегла сам до Новог Сада како бих је купила. Када сам љубазној продавачици свечано саопштила да је ово последња књига коју купујем, збуњено ме је погледала, претпостављам зато што сам јој личила на некога ко воли да чита.  Не желећи да је оставим у недоумици, додала сам: “Последња папирна књига”. У даљем разговору открила ми је да неке издавачке куће у нашој земљи озбиљно размишљају о томе да пређу (и) на електронско издаваштво (за сад на сајтовима издавачких кућа у електронском облику можете пронаћи само неколико првих страница најновијих књига, што служи као реклама),  али велика препрека за то  је начин плаћања.

Док се наше издавачке куће не осмеле на тај први е-корак, остаје нам, ако желимо да читамо најновиjе светске бестселере, да их наручујемо преко Амазона, највеће и најпознатије електронске књижаре, која од 2007. године производи и читач електронских књига, Киндл.

amazon
Amazon

Шта је Киндл и које су његове предности

Киндл је читач у који може да се смести једна омања библиотека од  неколико  хиљада књига. Изгледом подсећа на нешто између мајушног таблет рачунара и великог паметног телефона. Уствари, Киндл је величине класичне књиге, сасвим лагане и са екраном који захваљујући технологији електронског мастила такође подсећа на странице књиге.

12Са једне на другу страницу књиге (у случају да имате Кидл-тач) се прелази додиром прста на екран (могуће је прелазити и са једног поглавља на друго, враћати се уназад, итд). Како и у папирним, и у књигама које читамо помоћу овог уређаја можемо да остављамо белешке, означавамо текст, а постоји и могућност истраживања књиге (опција X-Ray), слушања позадинске музике (за оне који воле да читају уз музику), претварања текста у говор (ако волимо да нам други читају) и дељења, односно слања забелешки или омиљених цитата, директно са овог читача на неку од друштвених мрежа (за ово последње потребно је имати приступ интернету).

9.9
Дељење омиљених цитата

Осим набављања и читања књига (што му је основна намена) директно са Киндла  можете претраживати интернет, проверавати своју електронску пошту, пратити и писати твитове, повезати се са  Википедијом итд.

Како до књиге за Киндл

Ако сте регистровали свој Киндл уређај на  Амазон сајту, директно са њега уз помоћ опције Куповина у Киндл продавници (Shop in Kindle Store) можете преузимати, односно куповати књиге. Књига на коју сам чекала месецима и платила је 800 динара, у електронском облику (додуше на енглеском језику) кошта 13 долара (за нас је то ипак скупо), наручује се једним кликом и стиже вам за неколико секунди. За куповину морате имати кредитну картицу, а у случају да не желите да је користите, имате  сасвим довољно одличних бесплатних књига. За мене, с обзиром на то да ми енглески није матерњи, ово је одлична прилика да вежбам страни језик,   посебно због тога што су у Киндл уграђени Оксфордови једнојезични речници, тако да када наиђем на непознату реч, превучем је прстом и појави ми се њено објашњење.

У Амазон књижари нема књига у киндл формату на српском језику, а тешко да ћете их наћи и негде другде на интернету. Али зато постоји бесплатна апликација Calibre e-book management уз помоћ које можете да претварате књиге из различитих формата у формат који подржава Киндл.

calibren
Менаџер електронских књига

Добра вест је такође да Киндл уређај препознаје ћирилицу, као и да се књиге у њему могу организовати као у правој библиотеци.  Ја сам например, преузела нека дела са Дигиталне антологије српске књижевности која се обрађују на часовима српског језика и књижевности и објединила их у посебну колекцију коју сам назвала Читанка.

Имају ли електронске књиге душу

Претпостављам да ће многи љубитељи лепе књижевности рећи да су електронске књиге без душе и да се никад неће одрећи оних папирних, јер нема ничег лепшег од мириса тек купљене књиге, ни чаробнијег од звука који производи шуштање хартије под прстима. Магија читања на овакав начин је незамењива.

Но, ако имамо у виду Бланшоову тврдњу да: “Књига бива књигом тек кад се чита”, и да је суштина у духовном свету у који нас она уводи, не у њеном оваквом или онаквом облику, можемо лакше превазићи отпор и предрасуде у вези са књигама у нетрадиционалном облику. На крају крајева, ако је најважнији симбол Гутенбергове галаксије одлучио да се прилагоди ери интернета, и понуди нам своје најрепрезентативније примерке бесплатно  (Пројекат Гутенберг) зашто не бисмо и ми пружили руку новом времену и могућностима.

И, за крај

Киндл сам први пут пожелела пре 2 године, када сам мучећи се да заспим у току једног дугог лета, бескрајно завидела младићу који је прекраћивао време читајући омиљену књигу. И не само једну, могао је да чита две, три, читаву библиотеку уз помоћ само те једне, лагане и елегантне справице!

Овог лета сам свој дуги лет безбрижно преспавала, не завидећи никоме, док се у мојој торбици, тик уз пасош и карту, удобно сместио читач електронских књига, Киндл. Сад кад га имам, читање могу да одложим и за неки други пут. Smeško namiguje

10 comments

  1. Дефинитивно сам за постојање електронских књига, а оне најдраже могу и накнадно да се купе у штампаном облику и чувају. Надам се да ћу ускоро постати власник Киндла и да ћу са тобом и свима који то желе да размењујем искуства🙂

    Марија

  2. Мене више узбуђују старе књиге, које миришу на буђ и шкрипе кад се отварају од нових. Оно што ме чини срећном јесте и свест о томе „колико је остало“ да прочитам, јер увек, жалећи што се књига ускоро завршава, почињем да читам све брже и брже, журећи да се спустим у подножје брда (о коме говори Андрић кад расправља о читању).
    Не разумем најбоље која је разлика између те справе и таблет рачунара?

  3. Поносни власник Kindle Fire. Читам много чешће. Супер ми је што могу пред спавање да угасим светло и читам. Супер ми је и што има бежични. Све у свему заљубљена сам у ову справицу!!

    • Веома ми је драго, Марија. Волела бих да могу да кажем исто. Мој Киндл тренутно скупља прашину и чека да газдарица нађе времена за читање. Кад оно беше распуст?

Оставите одговор

