Муке по Махари

Young people should be educated in ways that support them to assume control of their own learning and that they can only do this if they develop the capability to assess their own learning.

(The New Zealand Curriculum)

Да нема доброг учења без мало мучења, ових дана доказали су ми полазници семинара ЕУДКН, креирајући своје портфолије у Махари и размишљајући како да исто примене у својој настави.

2-19-2012 1-20-04 PM

Махара је систем за објављивање електронских портфолија који  осим представљања личних постигнућа и писања критичких осврта служи и за интеракцију и умрежавање корисника (О основним карактеристикама овог система већ сам писала у чланку Електронски портфолио).

Коришћење овог и оваквих система у функцији учења подразумева и посебан (другачији) педагошки приступ, који подстиче код ученика развијање одговорности према сопственом учењу и способности самопроцене постигнућа.

У школама на Новом Зеланду (постојбини Махаре), ел. портфолио  је увелико део школског система, у неким школама у Америци (углавном средњим) га користе у комбинацији са системом за управљање учењем, Мудлом, али још увек, наставници постављају себи питања како на најбољи начин искористити његове могућности. О томе сведоче и видео презентације које говоре о могућностима Махаре у раду са ученицима основних и средњих школа.

Поглед у Махарин поглед

Нешто сам урадила. Шта не знам. Не видим. Мислим да сам негде нешто запамтила, али нисам сигурна да ли се види. Збуњује ме Махара. Другачија је од свега у чему сам радила…

Ове речи полазнице семинара ЕУДКН илуструју муке на којима су се нашли наши наставници приликом првог сусрета са Махаром и њеним погледима. Њихов задатак је био да уреде свој профил, напишу промишљање у форми блог-поста, додају фотографију и линк, као и да се умреже са осталим полазницима и дају повратну информацију на њихова промишљања. Овај релативно једноставан задатак отежала је Махарина неинтуитивност  која подразумева ударнички рад у позадини. Наиме, да би оно што смо написали и поставили (слика, видео запис, документ) било видљиво, морамо га ставити у поглед.  Стављање у поглед није довољно, јер систем од корисника тражи да прецизира ко ће имати приступ том погледу, односно ко ће моћи да га види. Потребно је то урадити са сваким новим промишљањем, документом… Пуно корака до циља.

Хоће ли оно што смо ставили у одређени поглед бити јавно, видљиво одређеној групи (Махара омогућује креирање група), појединим особама, или  потпуно приватно (као тајни дневник), зависи од тога шта желимо да постигнемо, али  нам омогућује и да од једног портфолија направимо више њих са потпуно различитом наменом.

“Мучећи се” и дружећи у Махари, наставници који су одлучили да је истраже, били су много више упућени једни на друге него у Мудлу (на коме се семинар одвијао) и имали су потребу да своја постигнућа поделе са осталима, као и да једни другима дају подршку у савладавању овог помало компликованог алата.

Настајале су нове педагошке дефиниције и “методе” учења, као што су учење из ината, учење кроз нервирање и учење типа хиљаду пута ништа, па једном можда.  Најактивнији форум у Махари звао се Нервирање.

форум

И поред тога, резултати полазника били су импресивни.  Мало врећи напор од оног на који су навикли користећи ИКТ, у комбинацији са погледом на сопствену наставу,  изродио је врло занимљиве и оригинално уређене профил странице,  организоване на различите начине, промишљања која нису писана само да би се урадио задатак, већ прави критички осврти на сопствену праксу, и покушаје заједничког осмишљавања начина на који се један овакав систем може користити у раду са ученицима.

Са којим ученицима

Прво добро које су наставници препознали упознајући се са Махаром из позиције ученика, јесте да је она сигурно и безбедно окружење, које омогућује висок ниво заштите података.  Додатна добра страна је могућност интеграције у Мудл (тзв Махудл) који се већ користи као допуна настави у неким школама у Србији (боље речено, користе га неки наставници у неким школама у Србији). Махара омогућује умрежавање, комуникацију и дељење са пријатељима, што је још једна добра страна, посебно из перспективе ученика.  Могло би се рећи да је она својеврсна комбинација друштвене мреже (попут Фејсбука) и  блога.

зид

Па ипак, колико ће  наши ученици, навикнути на једноставна решења која им нуди Фејсбук, пожелети да раде у систему за чије је коришћење потребно више од 2 клика и којим доминира нешто што се зове размишљање?  Да ли су они, свикли готовим решењима а ненавикнути да се од њих тражи да преузму одговорност за сопствено учење (коме, захваљујући многобројним факторима од којих су неки директно повезани са начином на који наш школски ситем функционише, многи од њих уопште не виде сврху) препознати добробити креирања портфолија као начина развијања многих вештина које ће им требати у даљем животу у овом нашем 21. веку?

Где и како уопште уденути електронски портфолио (као начин учења) који подразумева континуитет, у предметно-часовни систем, у оквиру којих предмета, са којим узрастом, са којим ученицима ?

Један од одговора понудила нам је Александра Секулић, наставница српског језика и књижевности из Куле, која је констатовала да је:

Махара  царство за оне које некада на часу „нежно ућуткате“ јер немате времена до краја да их саслушате. Овај алат, чини се, оставља могућност да такви ученици објаве оно што знају, разумеју, о чему промишљају, и у погледу чега имају критичке осврте, а наставник може да прати и дискутује са њима и о садржајима који нису строго део наставног плана и програма или замисао у његовој припреми. Одличан увид у напредовање ученика.

Генерални закључак полазника семинара, био је: Махара да, али само са одређеним ученицима, онима који не беже од додатног рада и залагања, са даровитим ученицима који не успевају у оквиру редовне наставе довољно да се искажу, у оквиру пројектне наставе (коју опет везујемо више за ваннаствне него за наставне активности).

Примери добре праксе

У ишчекивању подвига наших бивших полазника, ево некололико примера добре праксе употребе електронског портфолија у Махари у настави књижевности. Резултати групног и индивидуалног рада ученика у истраживању појединих књижевних дела, писаца  и епоха представљени су у облику електронског портфолија. При том је корићења Махара повезана са Мудлом.

Отело и самоочување

Епоха романтизма

Списак ученичких радова можете видети овде.

Верујем да је ово изводљиво и код нас. Шта ви мислите?

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s